Julie vertelt je meer over..
Onze social design campagnes
Wij geloven dat écht creatieve en effectieve campagnes die aanslaan bij jongeren niet kunnen ontstaan zonder een social design aanpak. Deze aanpak is een combinatie van luisteren, observeren, testen en experimenteren samen met je doelgroep.
Hierdoor ontstaat er een concept dat aansluit bij de behoeften, idealen en leefwerelden van jongeren. Door nauw op te trekken met jongeren om wie het uiteindelijk draait en te co-creëren bouwen we aan onverwachte interventies en brengen we een nieuw gesprek op gang.
Een social design campagne gaat dus verder dan een standaard campagne waarbij eenzijdige overdracht van de boodschap plaatsvindt. Door social design als startpunt te nemen van de concepten die we ontwikkelen ontstaat er een campagne die vernieuwt en verrast. We creëren campagnes middels gedeelde belevenissen, ervaringen, emoties of herinneringen en brengen mensen samen. Met als doel dat jongeren zich vanuit hun intrinsieke motivatie blijvend gaan inzetten voor of verbinden aan jouw sociale en/of duurzame missie.
speciaal ontwikkeld voor MDT-programma's
De 'Dig Deep' -workshop
We zetten social design methodieken niet alleen in tijdens het ontwikkelen van campagnes, maar het helpt ons en onze klanten ook om een betere aansluiting te vinden bij jongeren. Speciaal voor MDT-programma's ontwikkelden we hiervoor de 'Dig Deep'- social design workshop waarin we samen met deelnemers van de programma's terugblikken op hun ervaringen en persoonlijke groei. Een fijne en leuke manier om te evalueren en reflecteren waarmee ze ook nog eens bijdragen aan de groei van het programma en/of de organisatie.
waar kan onze social designer Julie nog meer bij helpen?
Maatschappelijk vraagstuk oplossen
Als organisatie kun je social design thinking ook inzetten wanneer je tegen een (complex) maatschappelijk vraagstuk aanloopt zoals bijvoorbeeld: ‘Hoe zorgen we ervoor dat jongeren zonder (t)huis eerder om hulp durven vragen?’ of ‘Hoe zorgen we ervoor dat jongeren gaan consuminderen?’. Dit vraagstuk wordt door mij eerst kritisch bevraagt voor het wordt omgevormd naar een concept. Het allerbelangrijkste in dit proces is communicatie. Door goed te bespreken wat jij als organisatie wil bereiken, kan ik gaan kijken naar manieren hoe we dit voor elkaar gaan krijgen. Er zijn namelijk ontzettend veel manieren om iets voor elkaar te krijgen, soms heb ik zelfs het gevoel dat er eindeloos veel manieren zijn. Hierin ga ik dus eerst op zoek naar de basis. Wie zijn jullie en wat willen jullie. Dit moet duidelijk zijn voordat er een concept komt, anders is er geen houvast en kan het idee alle kanten op gaan zonder de juiste snaren te raken. Social design is dus een samenwerking en vergt ook de nodige tijdsinvestering van jou als organisatie om het tot een succesvol eindresultaat te leiden.
Als social designer daag ik mensen uit om uit hun comfort zone te stappen en zich open te stellen voor nieuwe inzichten. Zo sta ik tijdens het proces altijd in de startblokken om mensen te bevragen over hun ervaringen om meer te weten te komen over het hoe en waarom. Ik nodig mensen uit om verder te kijken dan wat ze al weten, kritisch naar zichzelf te kijken en om te leren over alles buiten hun bubbel. Het intrigeert mij hoe je gedrag kan veranderen door op zoek te gaan naar grenzen en uitdagingen, hoe onze kijk op dingen zich kan ontwikkelen door het verruimen van onze blik en hoe we naar elkaar toe kunnen groeien door onze gedeelde ervaringen.